DÖTT BATTERI

Sista dygnet bjöd på alla inslag! Utlovad vridning mot syd, för att sedan vrida mot väst! Mot Nynäs skull lågtryckets centrum ge bleke för att sista ge kraftigt ökande frön ost! Istället fick vi stadig sydväst 7-10. Uppskattades extra av vissa!

Anders njöt av bohuslika vindar och fick full energi och trimningskreativitet 

Med den rullande sjön gick middagen om intet. Till sista kvällen hade jag handlat ost och kex för att ge lite extra energi, vilket kom väl till pass men hade nog behövts oftare! Tyvärr hade båtråttan redan ätit hälften av kexen, så några "frivilliga" åt gurka till (vilket iochförsig är godare).

Mats tillhörde en av de lyckliga ost o kexätarna.

Peter styrde stabilt och hade ett kexleende

Det märktes att vi var inne på fjärde dygnet. Man kunde känna att sömnkvaliten påverkade energien. Det blev också fuktigare i båten och ute : dimmaktig luft och duggregn. Värmen började strula och vi körde den inte så mycket för det föreföll vars något som tjuva från servicebatteriet. Det var väldigt bra att Jocke tagit ett bra ansvar och säkrat att vi fått bra lunch!


Philles fläskfilégryta tillred med Jockes toutch - den gick åt!

Landsort var ett första och förvirratmöte. Klockan började närma sig 01. Det var kolsvart. Mats, Philip och Jocke jobba frebilt med att mappa sjökort mot röda, vita, gröna sken i natten. Det var svårt att utläsa fyrkaraktär på sjökort i mörkret och avståndsbedömning var minimal i natten. Med 6-8 knops fart gick det snabbt framåt. Det blev ett äventyr. Spöklikt när än grön prick inte gick att förstå. 20 min senare märkte vi att den rörde sig. På 30-40 meters avstånd kunde vi konstatera mha av en strålkastare att det var någon idiot ute med segelbåt!

Landsort fortsatte dock att förbrylla oss. Med två olika elektroniska sjökort och ett analogt forsa vi fram - stressade men ändå övertygade om att vi "måste" vara rätt. 30 sekunder från att gå mellan lysboj o fyr inser jag att det är två fyrar och har ingen annan kunskap än att vi ska gå norr/ost om fyren. Ett snabb girning 90 grader och vi passarar båda fyrarna på rätt sida. 

Landsorts bredgrund såg inte mycket ut på 30 m avstånd på bild, men när den förvandlades från lysboj till fyr på några sekunder växte den sig till ett monster

Färden mot Baggensfjärden var odramatisk. Vi reva och börja göra oss klara för ankomst. Vi hade haft problem med servicebatteriet och kört motorn på tomgång några gånger för att ladda. I början på ett dimmigt Baggen fick vi dock batterilarm igen, trots att vi gick för motor. Snart var alla instrument och lanternor svarta. Lättade att det inte var 6 timmar tidigare om Landsort och jag träffats med traditonell utrustning.

Väldigt bra att ha, men som enda hjälpmedel i natten kräver mycket större planering!

Denna resa var ett äventyr. För mig att jämföra med klassiker som Vätternrundan och Vasaloppet. En fysisk och psykisk bedrift! Med en stor skillnad - det gjordes tillsammans. Ett lag där alla behövdes och tog olika roller. Detta var primärt en förberedelse som grupp att fungera och agera under press i flera dygn. En förberedelse av fler inför ÅF Offshore race. Min ambition var också att vi skulle få öva på spinnakern flera gånger och ta oss ett steg längre. Jag vill också se och lära känna mina vänner i detta sammanhang. Alla dessa saker uppfylldes på alla sätt och vis. För många rutinerade seglare är denna seglats ingen större bedrift - för mig och för oss alla tror jag var det en stor bedrift : Hälsö-Stockholm 86 timmar och 540 distans!

Nästa övning är andra veckan i juni. Då är fokus på trim och andra seglingsmoment. Tillsdess behöver några saker fixas på 2B och stormfocken komma på plats. Jag ska klura på positioner, nattskiften och teamindelning. När alla har återhämtat sig ska vi utvärdera och titta framåt! Segling är fantastiskt och en lagsport där gruppen ska prestera och samverka!

2B i ny tillfällig nattvila - hemlös och utan batteri! Undra om jsg kan ringa kommunen om hjälp?

För mig blev det också en spännande inre resa. En möjlighet att reflektera och reflekteras i gruppen. En möjlighet till insikt och därmed utveckling! Självklart blev nattpassen speciella och särskilt de två sista med hög samverkan och spänning. Tack crew för er insats, att ni gjorde det möjlighet och genomförde det så bra! Nästa riktiga planerade blogg blir helgen 13-14 juni. 


Visa fler inlägg