En ny bekantskap

Efter lite större inköp av lektyr och specialförtamp visade det sig möjligt att ändå få slussa upp till restaurangen där kungen 1832 hade gala fest!

Väl uppe kände vi oss stolta och glada - vattnet forsar ändå rätt bra vid slussning!


Programmet var klart för måndagen. Tidig start och fortsatt bra tempo genom slussarna. Avfärd 0840 skull ge oss första plats vid nästa sluss.

Känslan av Göta Kanal var Amazonas (har ju aldrig varit där så parallellen blir enklare), men inga apor (i träden) eller krokodiler (i vattnet). Hägrar såg vi dock flera.


Vår ringa slussmerit där vi legat själva långt bak gav bra input till besöket i Söderköping. Målbild: 1. Köp fler fendrar. 2 försök köpa en telefon. 3 undvik tygaffärer.
Märkligt nog gick 1 o 3 bra. Tom så gick vi förbi flera tygaffärer utan konsekvens. Därmed kunde vi åtgärda punkt 4 innan vi kasta loss gör Broöppning 11.30

Allt lugnt och trevligt. Vad kam gå på tok nu! Norsborg nästa!
Typ ...
Ska man få motorstopp är det lämpligt att få det 0.7 meter från bryggan. Man bör också få signaler då man hinner slå back!

Slusspersonalen är väldigt kompetent. Glada, energifyllda, pedagogiska, kunniga, tydliga, kommunikativa. Fick möjlighet att prata med VD underbar dagen och berömde styrkan. Visade sig att alla var utbildade i konflikthantering - var kanske ännu bättre än jag sntog.
Nåväl. En fråga vi fick i Söderköping. Varsin vi bunkrat. O ja, allt under kontroll! 4 min senare blöddrade motorn in i tystnaden. En glad cyklist hjälpte snabbt till att ta tamp vid väntbryggs. Nästa slussvakt vifta ivrigt att det gick bra o komma nu. 2B bluddra kort vid varje startförsök. Dax för ny jak - diesel!
En mycket trevlig slussvakt sa direkt ta min bil och fixa disel. Naima och jag åkte till Statoil för att köpa dunkar o försöka lära oss om olika typer av disel. Personalen visste ingen ting! Ingen ting. Därför börja vi söka sjödisel i området.
Jag fick faktiskt, efter noll i Söderköping, köra hela vägen till Mem för att fylla dunkarna. Väl tillbaka löste inte 20 liter disel problemet. Jag hittade vad jag tyckte likna en bränslepump. Efter 10 pumptryck Ingen skillnad. Det blev att leta tekniker. Efter 7 samtal fick vi tag på en trevlig o kunnig person.
Motorn har egen automatisk luftning men den funka inte. Istället fick man skruva upp en liten skruv och hand pumpa in disel tills det börja sippra ur. Min pump var nödstopp, så nu vet man två nya saker!

Vi fick bara till ett par slussar till innan nattvilan. Många vackra hus, flugor och lite småregn.

