Bara att sprätta

En dag med bara småfix (bla en tur till Gottröra föra att hämta båtnamnsdekaler och en till Lidingö för att hämta stormfock) slutade med att sprätta nära åtta flytvästar.

Ny flytväst med rätt ISO cert räcker inte. Varje flytväst sprättas o datum på lampa och patron kontrolleras noga av KSSS. Kan nämnas att Anders valde att ställa frågor istället för att svara på frågor - inte alltid optimalt!

Jag fick en allvarlig blick efter min utläggning kring hur ankare två (bestående av tre ej förenade delar) omdelbart går att få i sjön. "Hittar jag en sak när vi går ner så har du ett problem". Bra tycker jag! Den dag man har ett riktigt problem då vill man att säkerheten funkar.

Tyvärr hade jag trots marina ingenjörers hårda arbete veckorna innan tekniska problem med ankare ett och autopilot. Jag vet inte om senare demontering av autopilot var jobbigast eller beskedet att sutosäjeingarna för ankare ett var på off var jobbigast. 


Peter felsöker ...

Precis när jag skulle sätta mig ner och andas provkörde Peter autopiloten en sista gång. Gick sådär ... Tyvärr! 45 min senare var autopiloten demonterad. 

Sen kom lugnet.


Jesper, 3.2 procent underhudsfett, 45-årig lugn företagsekonom teamar med 100kg entreprenör 

Ett lag byggs med olika roller och profiler. Jesper är min side-kick (taktiker och navigatör). Varför!? Han kompletterar mig. Vi alla kompletterar varandra - vi är ett lag! Det är det vi har och kul! Seglingsmässigt ligger vi långt efter, materialmässigt på segelgarderob typ 500t efter - men vi ska lära oss mest och ha jäkla trevligt!

Nummer 088 2B redo för uppvärmingen ÅF Inshore Race 2015